banner
 
Meer over Gezond met venkel

Gezond met venkel


Venkel is afkomstig uit de landen rond de Middellandse Zee. Uit in Egypte gevonden papyrus rollen blijkt dat venkel al lang voor het begin van onze jaartelling al bekend was. De oude Egyptenaren en Grieken kenden de plant als groente en als geneeskrachtig kruid.

De oude Grieken gebruikten venkel als vermageringsmiddel en noemden het 'marathron' dat 'dun worden' betekent. In de Middeleeuwen kauwde men tijdens de preek op venkelzaad om het rommelen van de maag tegen te gaan.

Venkelzaden werden van oorsprong ingezet bij allerlei problemen met de spijsvertering, zoals indigestie, winderigheid, buikklachten of krampen. Maar ook voor de 'geestelijke gezondheid' werd venkel ingezet; ter verdrijving van duivel en z'n gevolg van heksen en boze geesten.

Venkel is een zeer gezonde groente, het bevat weinig calorieën, is ook volkomen vetvrij en is een goede bron van mineralen. Daarnaast wordt venkel nog steeds gebruikt als geneeskrachtig kruid, waarbij overigens alleen de (gedroogde) zaadjes van de venkelplant worden gebruikt voor heilzame doeleinden. Het is bekend dat ze de spijsvertering bevorderen, de vorming van darmgassen tegen gaan en helpen tegen een opgeblazen gevoel.
Deze droge venkelzaadjes hebben een koortswerende, pijnstillende en hongerremmende werking. Daarnaast is het een goed kalmeringsmiddel voor kinderen.

Ook bevatten de zaadjes een specifieke stof die ongeveer dezelfde werking heeft als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Venkelzaad geeft dan ook verlichting bij allerlei typische vrouwenklachten die het gevolg zijn van een te lage oestrogeenspiegel in het lichaam. Zoals overgangsklachten en menstruatieklachten. Bovendien stimuleren venkelzaadjes de productie van moedermelk bij moeders die borstvoeding geven.
'Gewone' venkel is natuurlijk bij de supermarkt, groentespeciaalzaak of op de markt verkrijgbaar, voor het zaad zult u bij reformhuis of drogist terecht kunnen.

Het eetbare gedeelte van de venkel bevat per 100 gram:

 Energetische waarde  51 kJ 
 Eiwit  1 gram 
 Koolhydraten  2 gram 
 Kalium   400 mg 
 Natrium  70 mg 
 Calcium  70 mg 
 Fosfor  45 mg 
 IJzer  1,4 mg 
 vitamine C   5 mg 
 Caroteen  0 mg 

Het groene venkelblad bezit relatief veel B1 en B2; in de witte bol zal dat aanmerkelijk minder zijn.

Heeft u een mening over dit artikel? Registreer of Log-in om te reageren.