banner
Meer over Witte kool


witte-kool

Witte kool


2x2 TIP
Witte kool slinkt niet zo veel, voor je dagelijkse portie van 200 gram groenten op je bord heb je 200-250 g verse kool nodig. Neem van spitskool nog iets meer: 250-300 gram.

Beschrijving witte kool

Witte kool is een stevige, ronde bal met gesloten bladeren. Witte kool wordt gebruikt om zuurkool van te maken maar is zelf ook buitengewoon heel smakelijk om te eten, en makkelijk klaar te maken. Bovendien kun je er, vanwege de neutrale smaak, eindeloos mee variëren. En wat ook interessant is: het is nooit duur. Veel witte kool komt in topkwaliteit uit Noord-Holland.

Wat kan ik met witte kool?

- roerbakken in de arachideolie en serveren met pindasaus
- roerbakken met een scheutje zoete ketjap en een theelepel sambal oelek
- roerbakken met paprika, tomaat, sambal en ketjap
- stoven met pompoen
- snijden en meebakken met de nasi of bami goreng
- rauw in een salade met worte, een yoghurtmayonaise dressing, suiker en citroensap

Waar let ik op bij het kopen van witte kool?

De buitenste bladeren mogen iets beschadigd zijn, want die verwijder je toch. Let er wel op dat de kool stevig aanvoelt.

Bewaren van witte kool

Witte kool hoeft niet in de koelkast. Een koele en droge, liefst donkere plaats is prima, daar blijft hij enkele weken goed.

Schoonmaken en bereiden van witte kool

Verwijder de buitenste bladeren, snij de kool in vieren en haal de stronk eruit. Spoel de parten onder de kraan en snij die in repen. De gemiddelde kooktijd is 12 minuten.

Bereidingstijden witte kool

Koken: 10 -15 minuten
Roerbakken: 6 - 8 minuten
Magnetron: 7 - 12 minuten
Smoren: 15 - 20 minuten
Stomen: 15 - 20 minuten

Verkrijgbaarheid witte kool

Nederlandse witte kool is het hele jaar verkrijgbaar in de winkel.

Voedingswaarden witte kool (per 100 gram)

Kcal: rauw 30, gekookt 16
Vitamine C: rauw 29 mg, gekookt 15 mg
Kalium: rauw 200 mg, gekookt 147 mg
Calcium: rauw 30 mg, gekookt 51 mg
Fosfor: rauw 30 mg,, gekookt 24 mg