banner
Meer over Watermeloen


watermeloen

Watermeloen


2x2 TIP
Met een schijf watermeloen zit je snel aan je 2x2. Een flinke schijf weegt al snel zo’n 200 gram.

Beschrijving watermeloen

De donkergroene watermeloen doet zijn naam eer aan: hij bestaat niet voor niets voor 95% uit water! Toch zit er in het roze tot dieprode vruchtvlees veel ijzer, vitamine C en lycopeen. Anders dan bij andere meloenen bevinden de pitten zich niet bij elkaar in de holte in het midden, maar verspreid ingebed in het vruchtvlees. Dat maakt het eten wat lastig. Maar gekoeld is deze meloen een heerlijke dorstlesser die je puur eet. Een watermeloen kan wel 2,5 kg wegen!

De meloen is familie van de komkommer en de pompoen en dus eigenlijk een groente. De meeste meloenen die we in Nederland eten, komen uit tropische en subtropische landen. Maar ook in Nederlandse kassen groeien ze onder gecontroleerde omstandigheden.

Wat kan ik met watermeloen?

  • In een fruitsalade of bowl.
  • Stukjes meloen gemengd met blaadjes munt zo eten.
  • Stukjes meloen met geitenkaas en munt als bijgerecht.
  • Pureren en toevoegen aan een shake.
  • Granita of zelfgemaakt sorbetijs van watermeloen.

Waar let ik op bij het kopen van watermeloen?

Een rijpe watermeloen klinkt hol als je erop klopt. Kies zo’n vrucht als je de meloen snel wilt eten.

Bewaren van watermeloen

In tegenstelling tot andere meloenen bewaar je watermeloenen juist wel in de koelkast. Ze zijn gekoeld namelijk het lekkerst!

Schoonmaken en bereiden van watermeloen

Snijd schijven uit de hele meloen en snijd het vruchtvlees eventueel los van de dikke schil.

Verkrijgbaarheid watermeloen

Meloenen zijn er het hele jaar, maar je ziet watermeloenen vooral in de zomer.

Voedingswaarden watermeloen

Kcal: 38
Koolhydraten: 8 g
IJzer: 0,4 mg

Calcium 10 mg
Vitamine C: 6 mg