banner
Meer over Oesterzwam

Oesterzwam


2x2 TIP
Met oesterzwammen maak je het echt bijzonder. Ze kunnen net dat extra beetje meegeven, om zo je 2 ons groenten gemakkelijk te behalen. Een voorafje van 100 gram oesterzwammen levert je al de helft van je dagelijkse behoefte aan groente!

Beschrijving oesterzwam

De oesterzwam is na de champignon de bekendste paddenstoel van Nederland. Hij wordt in de allerhoogste kwaliteit geteeld. De vorm van een oesterzwam lijkt op die van een oesterschelp, vandaar de naam. De meest gangbare soorten zijn de bruingrijze en de lichtpaarse oesterzwam. De bruingrijze wordt ook wel de kalfsoesterzwam genoemd, omdat de zachte smaak iets weg heeft van kalfsvlees. De lichtpaarse oesterzwam wordt ook wel tongetjeszwam genoemd omdat hij smaakt naar… tong. In het wild groeit hij in trossen op boomstammen en dood hout. Geteeld worden ze op geprepareerd stro. Bij de oogst worden ze in trossen geplukt en dan één voor één met de hand losgesneden. De zachte smaak van oesterzwammen is heerlijk in bijvoorbeeld roomsauzen en in combinatie met fijne vlees- en vissoorten. Het vruchtvlees is zacht, wit en vezelig.

Wat kan ik met oesterzwam?

- gebakken op toast
- gebakken op een lauwwarme salade
- gebakken op brood met kruidenboter
- in soepen en sauzen

Waar let ik op bij het kopen van oesterzwam?

Koop stevige oesterzwammen, vaak is dit makkelijk te controleren.

Bewaren van oesterzwam

Oesterzwammen worden verpakt in doosjes of op schalen. Laat ze in deze verpakking zitten en bewaar ze in de koelkast. Ze zijn dan 2 tot 3 dagen houdbaar.

Schoonmaken en bereiden van oesterzwam

Maak de oesterzwammen schoon door ze voorzichtig schoon te wrijven met een stukje vochtig keukenpapier of een borsteltje. De oesterzwam heeft zacht vruchtvlees en mag maar een paar minuten worden verhit, anders verliest hij zijn stevigheid. Oesterzwammen bevatten minder water dan champignons en slinken daarom niet bij de bereiding.

Verkrijgbaarheid oesterzwam

Oesterzwammen zijn er het hele jaar.

Voedingswaarden oesterzwam (per 100 gram)

Kcal: 12
Vitamine C: 5 mg
Natrium: 1 mg
Kalium: 175 mg!
Calcium: 10 mg
Fosfor: 50 mg!