banner
Meer over Champignons

Champignons


2x2 TIP
Wat je ook bakt, je bakt er meer van met champignons. Boordevol mineralen bouw je zo stevig aan je 2x2! Reken 200 gram paddenstoelen per persoon voor 1 ons groenten.

Beschrijving champignons

Champignons zijn paddenstoelen met een ronde witte hoed en een vrij neutrale smaak. De meest bekende is de witte champignon, maar daarnaast zijn tegenwoordig zijn ook de kastanje-, reuzen- grotchampignon en akkerpaddenstoel, portabella en amandelpaddenstoel in de winkels te vinden. De witte champignon is de bekendste eetbare paddenstoel en is er in drie maten: de reuzen-, de middelgrote en de fijne champignon. De witte champignon wordt het hele jaar door in ons eigen land geteeld. Dat gebeurt in speciale ruimten waar met de juiste temperatuur en luchtvochtigheid een optimaal klimaat wordt gecreëerd. Omdat de champignon voor haar groei geen daglicht nodig heeft en de Nederlandse paddenstoelkweker de ideale groeiomstandigheden schept, is de champignon het hele jaar door verkrijgbaar, ook in glas en blik.

Hoe groeit een champignon?

Het groeiproces van de champignon. 

Wat kan ik met champignons?

  • roerbakken met knoflook en peterselie als een snel voorgerecht
  • verwerken in lasagne of pastagerecht
  • rauw of geblancheerd verwerken in een salade met hardgekookt ei en tomaat
  • toevoegen aan bouillon voor een heerlijke soep
  • serveren met gesmolten oude kaas of brie
  • verwerken in een omelet

Waar let ik op bij het kopen van champignons?

Koop witte, droge champignons, zonder bruine plekjes.

Hoe bewaar ik champignons?

Gebruik champignons het liefst zo vers mogelijk. Bewaren kan in de koelkast. Ze behouden hun kwaliteit het best bij een temperatuur tussen de 4° en 7°C. Ze zijn dan 2 tot 3 dagen houdbaar. Het beste is om de champignons in de verpakking te laten waarin ze verpakt zijn. Als ze los zijn, doe ze dan niet in een gesloten plastic zak. Dit verstikt de champignons waardoor ze vochtig en lelijk worden. Een papieren zak of een droge theedoek kan wel. Bewaar champignons niet bij sterk ruikende groenten zoals prei en ui. Champignons nemen namelijk gemakkelijk geurtjes over. En bewaar ze ook niet bij fruit, want dan zullen de champignons sneller verouderen.

Waar let ik op bij het schoonmaken en bereiden van champignons?

Maak champignons schoon met een vochtig keukenpapiertje of een zacht borsteltje. Doe dit pas vlak voor bereiding. Je maakt champignons trouwens droog schoon, want als je ze in water legt, dan zuigen ze zich vol. Dat water laten ze bij het bereiden weer los en daarmee gaat wat van de smaak verloren. Snij de onderkant van het steeltje en snij de champignons daarna in plakjes. Kleine exemplaren kun je ook heel laten. Grotere exemplaren snij je in plakjes of in vieren.

Bereidingstijden van champignons

  • Koken: 5 - 7 minuten
  • Roerbakken: 2-4 minuten
  • Magnetron: 2 - 3 minuten
  • Frituren: 2- 4 minuten
  • Grillen: 2- 4 minuten
  • Smoren: ca. 10 minuten
  • Stomen: ca. 6 minuten

Wanneer zijn er champignons?

Champignons groeien zonder licht en worden in speciale teeltcellen onder de juiste omstandigheden gekweekt. Hierdoor zijn ze het hele jaar door beschikbaar, ook in glas of blik.

Wat zit er in champignons? (per 100 gram)

  • Kcal: rauw 14, gebakken 54
  • Vitamine A: rauw 0,0 ug, gebakken 29 ug
  • Vitamine C: rauw 4 mg, gebakken 1 mg
  • Natrium: rauw 5 mg, gebakken 272 mg
  • Kalium: rauw 400 mg, gebakken 410 mg
  • Calcium: rauw 25 mg, gebakken 4 mg
  • Fosfor:     rauw 125 mg, gebakken 101 mg
  • Magnesium: rauw 9 mg, gebakken 12 mg
  • IJzer: rauw 0,2 mg, gebakken 0,3 mg