banner
Meer over Bruine en Witte...


bruine-en-witte-bonen

Bruine en Witte Bonen


2x2 TIP
Met een potje bruine of witte bonen in de kast heb je altijd een snelle portie groente in huis. Zo kom je gemakkelijk aan je 2x2.

Beschrijving van bruine of witte bonen

Bruine en witte bonen zijn de eetbare zaden van een peuldragende plant. Je kunt deze peulvruchten vers, gedroogd en in glas of blik kopen. Witte bonen hebben een vastere structuur dan bruine bonen. Bruine bonen gaan vaak stuk tijdens het koken en zijn daarom ideaal om te gebruiken in bonensoep. Zowel van bruine als witte bonen zijn er verschillende rassen. Daarmee variëren onder andere e structuur en de vorm. Witte bonen kunnen niervormig, rond of plat zijn. Bruine bonen heb je als kleine ronde kogelboon en als grote langwerpige boon. Vooral deze laatste gaat sneller stuk tijdens de bereiding.

Bruine en witte bonen zorgen voor een echte Hollandse maaltijd voor een zacht prijsje. Deze peulvruchten worden vooral in Zeeland en Noord-Holland geteeld.

Wat kan ik met bruine of witte bonen?

  • Gebruiken als basis voor bonensoep.
  • Witte bonen in een stoofschotel met varkens- of lamsvlees.
  • Bruine bonen met ui, ontbijtspek, tomaatblokjes en rijst.
  • Bruine bonen in chili con carne (met gehakt) of chili sin carne (zonder vlees).
  • Witte bonen in een Italiaanse minestronesoep.
  • Witte bonen gecombineerd met snijbonen: ‘witte billetjes in het gras’.
  • Witte bonen in een salade met tonijn, tomaat en rode ui.
  • Witte bonen in een traditioneel Engels ontbijt: met geroosterd brood, spek, worst, een gegrild tomaatje en witte bonen in tomatensaus.

Waar let ik op bij het kopen van bruine of witte bonen?

Koop verse peulen die gaaf en onbeschimmeld zijn. Kies je liever voor gedroogde witte of bruine bonen? Koop ze dan als ze niet muf ruiken. Bij bonen in glas , blik of uit diepvries let je op de houdbaarheidsdatum.

Hoe bewaar ik bruine of witte bonen?

Verse peulen met bonen bewaar je in de koelkast, bij voorkeur in de schil/peul. Zo help je uitdrogen voorkomen.

Bewaar gedroogde peulvruchten op een koele, droge en donkere plek. Zo blijven ze minstens een jaar goed. Na ruim een jaar wordt de schil wat harder en heb je een langere week- en kooktijd nodig.

Bewaar witte en bruine bonen in glas op een donkere plek om verkleuring te voorkomen. Nadat de pot of het blik geopend is, blijven bruine en witte bonen in de koelkast nog een paar dagen goed.

  Bonen kun je ook invriezen en bij minimaal -18 C tot 12 maanden bewaren.

 

 Waar let ik op bij het schoonmaken en bereiden van bruine of witte bonen?

Eet witte en bruine bonen niet rauw. Er komt van nature een giftige stof in voor die door koken onwerkzaam wordt.

Haal verse bonen uit de peul, was ze en kook ze in ca. 15 minuten gaar. Diepvriesbonen hoef je niet te ontdooien voor het koken of roerbakken. Witte en bruine bonen in blik of glas hoef je slechts enkele minuten te verwarmen. 

 Week gedroogde witte en bruine bonen eerst gedurende 8 – 12 uur in ruim water en kook ze vervolgens 1 – 2 uur in het weekwater. De weektijden zijn afhankelijk van de leeftijd van de bonen en te controleren door te proeven. Voeg eventueel zout pas aan het einde van de kooktijd toe.

Witte en bruine bonen in blik of glas hoef je slechts enkele minuten te verwarmen.

Reken per persoon op 50-100 g gedroogde peulvruchten en 150-300 g gekookte bonen/bonen uit pot.

Wanneer zijn bruine of witte bonen verkrijgbaar?

Verse peulen met witte of bruine bonen zijn in september verkrijgbaar.
Gedroogde bonen en bonen in glas of blik zijn het hele jaar verkrijgbaar, maar worden vooral gegeten in de winter.

Wat zit er in bruine of witte bonen?

Bruine en witte bonen, gekookt (PER 100 GRAM):

Kcal: 131
Eiwit: 8 g
Koolhydraten: 17,2
Vezel: 11,4 g
Kalium: 382 mg
Calcium: 38 mg
Fosfor: 170 mg
Magnesium: 24 mg
IJzer: 2 g
Zink: 1 g
Vitamine B1: 0,11 mg

Bruine bonen, blik/glas (PER 100 GRAM):

Kcal: 111
Eiwit: 7,1 g
Koolhydraten: 15,2
Vezel: 7,6 g
Kalium: 296 mg
Calcium: 39 mg
Fosfor: 100 mg
Magnesium: 34 mg
IJzer: 1,5 g
Zink: 0,56 g
Vitamine B1: 0,06 mg

Witte bonen in tomatensaus, blik/glas (PER 100 GRAM):

Kcal: 00
Eiwit: 5,6 g
Koolhydraten: 13,4
Vezel: 5,2 g
Kalium: 300 mg
Calcium: 58 mg
Fosfor: 100 mg
Magnesium: 32 mg
IJzer: 1,8 g
Zink: 0,61 g
Vitamine B1: 0,06 mg