banner
nl en fr es ru

Gezondheid

7 redenen om meer uien te eten

Ui is goed voor hart- en bloedvaten
Lees verder >>

Ui bied bescherming tegen vrij radicalen
Lees verder >>

Door gebruik van ui haal je gemakkelijker je 2 ons groenten per dag
Lees verder >>

Ui bevat weinig calorieën
Lees verder >>

Ui als vezelleverancier
Lees verder >>

Ui vol vitamines en mineralen
Lees verder >>

Ui is de smaakmaker bij uitstek
Lees verder >>

Ui is goed voor hart- en bloedvaten

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer een in Nederland. Zaak dus om je daar tegen te wapenen. Gelukkig kun je zelf veel doen. Bijvoorbeeld veel groenten en fruit eten. En uit onderzoek blijkt dat vooral het eten van uien gezond is. Mensen die volop uien eten hebben een lager risico op sterfte door hart- en vaatzieken dan mensen die geen uien eten. De reden dat uien je lichaam helpen beschermen tegen hart en vaatziekten ligt waarschijnlijk aan het hoge gehalte aan quercetine. Quercetine is een speciale soort flavonoïde, een antioxidant die ook veel voorkomt in thee, rode wijn en appels. In het algemeen geven de meeste wetenschappelijke onderzoeken aan dat het gunstig is voor hart- en bloedvaten om voedingsmiddelen te gebruiken die veel flavonoïden bevatten. Thee levert weliswaar wat meer quercetine, maar quercetine uit uien wordt beter opgenomen in je lichaam.

Naar boven

Ui bied bescherming tegen vrij radicalen

Antioxidanten helpen het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Dat zijn schadelijke stoffen die in het lichaam ontstaan door roken, luchtverontreiniging, zonlicht en de normale stofwisselingsprocessen.

Als vrije radicalen niet onwerkzaam worden gemaakt door antioxidanten kunnen ze schadelijk worden. Ze spelen bijvoorbeeld een rol in het veroorzaken van verschillende ziekten, zoals diverse soorten kanker. En ze ondermijnen je weerstand. Antioxidanten beschermen je dus daartegen. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor voldoende beschikbare antioxidanten. Vitamine C, vitamine E en bètacaroteen zijn bekende voorbeelden. Maar ook de zogenoemde bioactieve stoffen in groenten en fruit behoren ertoe. En juist uien blinken er in uit. Ze bevatten wel vijf tot 10 keer zoveel als andere groenten.

Naar boven

Door gebruik van ui haal je gemakkelijker je 2 ons groenten per dag

Bij gezond eten hoort het eten van 2 ons groenten per dag. Dat is soms lastig te halen, want 2 ons groenten is een flinke hoeveelheid. De meeste Nederlanders halen die hoeveelheid niet. Eigenlijk maar krap 125 g per dag. Uien kunnen uitkomst bieden. Want uien tellen uiteraard ook mee als groente, terwijl je dat vaak niet eens in de gaten hebt! Dat komt omdat uien vaak verstopt zitten in gerechten, soepen, sauzen en salades. Buit die kracht van ui uit! Bak eens wat uiringen mee met het vlees, of verwerk ui in soepen en sauzen. Met een half uitje heb je al snel een kwart van de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag.

Veelzijdig
Ui is een veelzijdige groente omdat er keuze is uit verschillende soorten. De meest bekende ui is de gele. Heel decoratief is de rode ui. Klein, maar fijn is de aromatische sjalot. En de decoratieve bosui zorgt voor een perfect smaakaccent. De uienfamilie kent nog wat bijzondere familieleden zoals de zoete ui, de roze ui en de witte ui. Kortom: volop mogelijkheden om ui op een creatieve manier in je gerechten te verwerken. Niet alleen smaakvol maar ook gezond.

Naar boven

Ui bevat weinig calorieën

Net als alle andere groentesoorten bevatten uien weinig calorieën en geen vet. Met een extra uitje door de sla, of wat gefruite uienringen bij het vlees voeg je dus wel veel smaak, maar nauwelijks calorieën toe.

Caloriegehalte uien per 100 g rauw
Gele ui : 27 kcal
Rode ui :27 kcal
Bosui : 28 kcal
Zoete ui : 32 kcal
Sjalot 20 : kcal

Naar boven

Ui als vezelleverancier

In 100 g ui zitten net zoveel vezels als in 1 snee bruinbrood. En dat is mooi meegenomen. Want over het algemeen eten we in Nederland veel te weinig vezels. Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang. Ze geven een verzadigd gevoel en blijken ook nog eens te kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. De vezels die in je voeding zitten, worden in je lichaam niet verteerd. Maar dat wil niet zeggen dat ze niks doen. Ze houden je stoelgang gaande en vormen een mooie voedingsbodem voor nuttige bacteriën die in je darmen zitten. Je darmbacteriën kunnen daardoor hun werk goed doen.

Naar boven

Ui vol vitamines en mineralen

Uien zijn, net als andere groentesoorten een bron van vitamines en mineralen. In de ene groentesoort zit veel van dit, in de andere veel van dat.

Naar boven

Ui is de smaakmaker bij uitstek

Uien zijn tastemakers in de keuken bij uitstek. Gele, rode, roze, witte en zoete uien, bosuien en sjalotten zijn stuk voor stuk bijzondere smaakmakers, die een vaste plek verdienen. De ui is onmisbaar in zowel gewone dagelijkse als spannende internationale gerechten. Van pastasaus tot curry en van pizza tot chili con carne. Een uitje hoort er gewoon bij! Kijk voor lekkere recepten met uien bij recepten.

Naar boven

Wist je dat uien...

  • wel 5 tot 10 keer zoveel quercetine bevatten als andere groentesoorten?
  • de meest gegeten groenten zijn in ons land? Per jaar eet elke Nederlander gemiddeld 4-5 kilo.
  • weinig calorieën bevatten maar wel veel smaak en voedingstoffen leveren?
  • een goede bron van vezels zijn, en daarom zorgen voor een goede stoelgang?
  • de lekkerste smaak aan je gerechten geven als je ze op een laag vuurtje eventjes zachtjes laat bakken?
  • er wel eens gezegd wordt dat een halve ui bij je bed als je verkouden bent of als je oorpijn hebt, de luchtwegen prikkelt en zo klachten vermindert?

Naar boven

 

mariska


gezondheid
Licentie voor gebruik van inhoud | Disclaimer en privacy | GroentenFruit Bureau op Youtube | GroentenFruit Bureau op Twitter