banner
Meer over Groenten en...


groenten-en-fruit-beautyfood

Groenten en fruit: beautyfood

07-05-2012

Mensen er toe bewegen meer groenten en fruit te eten is niet gemakkelijk. De gezondheidsvoordelen op de lange termijn, zoals minder hart- en vaatziekten en minder kans op bepaalde vormen van kanker, spreken mensen niet echt aan. Dat kan ook anders volgens Inge de Munnik, levensmiddelentechnoloog, beauty-journalist en auteur van het boek “Eet je mooi in 28 dagen”. ‘Gezondheidsvoorlichters moeten het veel meer zoeken in de directe motivatie. De korte termijnvoordelen dus.’

De 2x2 boodschap kent Inge de Munnik en ze staat er ook helemaal achter. Maar in haar boek pleit ze voor het eten van nog meer groenten en fruit: 300 tot 400 gram groenten en 3-4 stuks fruit per dag. En waarom? ”Omdat deze voedingsmiddelen boordevol belangrijke vitamines en mineralen zitten die ervoor zorgen dat de huid, de haren en de nagels er beter uitzien. En dat is wat veel mensen echt willen: er beter uitzien. Groenten en fruit zijn echte beautyfoods en beautyfood is hot.”

De Munnik: “Diverse recente wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het eten van de juiste voedingsmiddelen, in de juiste hoeveelheden en in de juiste combinatie zichtbaar bij kan dragen aan een mooier uiterlijk. Voeding geeft schoonheid van binnenuit. En mensen zijn bereid dat echt aan te nemen. Ze worden immers al jaren overstelpt met reclame en claims van de cosmetica-industrie over de grote waarde van vitamines en antioxidanten in bijvoorbeeld crèmes en shampoos. De bewijsvoering voor de claims van cosmetica ligt anders dan die voor voeding, waardoor er veel meer beloftes gedaan kunnen worden in vergelijking met voeding. Met voeding ligt dat anders. Voor mijn boek heb ik literatuuronderzoek laten verrichten naar de effecten van voedingsmiddelen op het uiterlijk. En het blijkt dat vele vitamines en mineralen een hele belangrijke rol spelen bij het gezond houden van huid, haren of nagels. Om aan de behoefte van vitamines en mineralen te voldoen zijn flinke porties groenten en fruit nodig. Maar dat niet alleen, ook vetten, waarin de vetoplosbare vitamines zitten, zijn belangrijk. Door gezond te eten zie je er gewoon beter uit.”

Waar mensen volgens De Munnik ook veel moeite mee hebben is variatie. ‘Ik heb in het boek een eetplan van 28 dagen opgenomen waarbij mensen elke dag bij de lunch een salade of een soep van groenten eten en ook bij de warme maaltijd altijd een flinke portie groenten. Ik stimuleer mensen gevarieerd te eten. En dat betekent elke dag een andere kleur groenten en fruit. Als ze vandaag een rode tomaat eten moeten ze morgen een groene paprika bijvoorbeeld. Dat komt misschien wat dwingend over maar het is voor veel mensen een echte een leidraad die hen helpt te variëren in soorten groenten en fruit. En zo krijgen ze dus ook de werkelijk de ruime hoeveelheden vitamines en mineralen binnen die nodig zijn om er gezond uit te zien.”

Volgens De Munnik spreekt het “goed eten voor je uiterlijk” veel mensen, met name vrouwen, aan. Het zou wat haar betreft een thema zijn dat in de 2x2 campagne best wat verder belicht zou kunnen worden. “Mensen doen er veel voor om er goed uit te zien: modderbaden, peelings of zelfs operaties. Waarom zouden ze dan niet gewoon simpel meer groenten en fruit gaan eten? Zeker als ze zien dat het ook echt helpt.”

Meer informatie op www.beautyfood.org of www.eetjemooi.nl
Heeft u een mening over dit artikel? Registreer of Log-in om te reageren.