banner
 
Meer over Verwerkte groenten


verwerkte-groenten

Verwerkte groenten


Groenten uit blik, glas of diepvries: snel en gemakkelijk

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bevatten groenten uit blik, glas en diepvries volop vitamines, mineralen en andere stoffen. Net als vers bereide groenten leveren ze dus belangrijke voedingstoffen voor je lichaam.

Door de snelle verwerking blijven voedingstoffen zoveel mogelijk in de groenten bewaard. In ongeveer 7 uur zijn de groenten verwerkt en verpakt. Verse groenten worden meestal niet direct na het oogsten bereid. Bovendien worden verse groenten thuis regelmatig te lang bewaard en te lang gekookt. Gevolg: verlies van kwaliteit en voedingswaarde.

Groenten uit blik, glas en diepvries bevatten niet alleen volop voedingstoffen, ze zijn ook heel gemakkelijk in gebruik. Ze zijn al bereid en staan dus in een handomdraai op tafel.

Campagne 'Verwerkte groenten, lekker en gezonder dan je denkt' (2006-2009)

In oktober 2006 startte de 3-jarige campagne 'Verwerkte groenten, lekker en gezonder dan je denkt'. Deze campagne was een gezamenlijk initiatief van Nederland, België en Frankrijk. De partijen achter de campagne waren de Europese organisatie van de verwerkende industrie (OEITFL) en de groente- en fruitpromotieorganisaties in Nederland, België en Frankrijk. In Nederland was GroentenFruit Bureau verantwoordelijk voor de uitvoering. De campagne werd mede mogelijk gemaakt door steun van de Europese Unie.

Vervolgcampagne Verwerkte groenten (2011-2013)

De internationale EU-campagne ‘Verwerkte groenten lekker en gezonder dan je denkt’ 2006-2009 heeft een flinke stap gezet in het overtuigen van vooral health professionals dat groenten uit blik, glas en diepvries net zoals vers bereide groenten volop voedingsstoffen bevatten. Op verzoek van de Vereniging van de Nederlandse Groente- en Fruitverwerkende Industrie  (VIGEF) heeft GroentenFruit Bureau in samenwerking met Unilet (Frankrijk) en VLAM (België) de EU het verzoek gedaan om ondersteuning voor een vervolgcampagne. De EU-campagne voor verwerkte groenten 2010-2013 heeft als doel consumenten er van te overtuigen dat groenten uit blik, glas en diepvries wat betreft voedingswaarde vergelijkbaar zijn met vers bereide groente en het gemakkelijk kunnen maken om aan het advies van elke dag 2 ons groenten te voldoen. Het totale budget van de campagne in Nederland is € 780.000 waarvan 50% EU-subsidie.

De nieuwe campagne zal in 2011 starten.

Kijk voor meer informatie op www.verwerktegroenten.nl

verwerktegroente  verwerktegroente